Wednesday, April 23, 2008

Dakyah Kristian



Dengan bangganya Anita(bukan nama sebenar) mengisyhtiharkan dirinya bukan lagi seorang Islam. Dia yang dulu bertudung litup dan boleh dikatakan seorang wanita yang berpendidikan agama tinggi kini telah murtad. Dahulu, dialah yang sering menasihati rakan-rakannya tatkala mereka kealpaan. Astargfirullahalazim...Dengan bangganya Anita(bukan nama sebenar) mengisyhtiharkan dirinya bukan lagi seorang Islam. Dia yang dulu bertudung litup dan boleh dikatakan seorang wanita yang berpendidikan agama tinggi kini telah murtad. Dahulu, dialah yang sering menasihati rakan-rakannya tatkala mereka kealpaan. Astargfirullahalazim...mungkin ini adalah ujian Allah terhadap hamba-hambanya. Seringkali kita menyalahkan mereka yang murtad tetapi marilah kita sama-sama membawa saudara kita kembali ke pangkal jalan. Sedih, marah dan pelbagai lagi perasaan yang pastinya menyelubungi diri seorang insan yang bergelar muslim sejati(adakah kita benar2 sejati??) tatkala mendengar isu murtad sebegini.

Memang tidak dinafikan, keaktifan gerakan Missionaries dalam menyebarkan dakyah kristian sangat terserlah dan mereka tidak akan putus asa selagi tidak dapat mengkristiankan seberapa banyak Islam. Ya, Islam adalah musuh mereka walaupun mereka mengaku akan kebenaran agama Allah ini. Dimanakah kita sewaktu mereka sibuk menjalankan dakyah mereka??Sedih melihat anak-anak muda islam yang terloncat-loncat di atas pentas hiburan dan sibuk mengumpul bakat-bakat baru yang kini seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Gerakan Missionaries ini sangat halus dan berperingkat-peringkat sehinggakan kita sendiri tidak sedar akan kewujudan mereka. Mereka barangkali adalah rakan karib kita dan boleh jadi sekelas atau sebilik dengan kita!

Dakyah Kristian yang disebarkan oleh Laknatullah ini bukan sahaja aktif di bandar-bandar besar malah di kawasan pedalaman juga. Mereka yang terbiar nun jauh di kawasan pedalaman yang tidak tahu menahu tentang agama Allah sewenang-wenangnya dikristiankan. Sedih bukan? Tidak cukup dengan hanya bersedih, tindakan itu perlu. Saya teringin mengikuti program-program dakwah lebih-lebih lagi di kawasan pedalaman..kitalah yang bertanggungjawab menyampaikan kebenaran kepada mereka, ah terasa berdosa diri ini, kadang-kadang kemungkaran di depan mata tidak mampu untuk saya halang. Apa yang mampu saya lakukan hanya berdoa dan terus berdoa...

Apa yang lebih menyedihkan apabila anak-anak muda terutama wanita yang seringkali menjadi mangsa keadaan. Kebanyakan kes murtad ini dapat dilihat menerusi perkahwinan dan percintaan. Mereka cenderung pada agama Kristian, Hindu dan Buddha. Bayangkan lelaki yang hanya dikenali sebentar cuma dijadikan suami dengan hanya ayat-ayat cinta yang menjelikkan, lalu berpaling dari agama Allah???Di manakah kewarasan akal sebagai seorang islam?Nauzubillah, bukanlah saya ingin menuding jari pada sesiapa tetapi isu murtad ini adalah bisa dalam masyarakat islam. Di manakah kesatuan umat Islam dalam menangani kes ini? Alhamdulillah masih ada lagi yang prihatin dengan isu murtad ini sehingga membawanya ke muka pengadilan.

Muktahir ini Islam hanyalah pada nama dan keturunan. Bayangkanlah, nama sudah sesempurna nama sahabat-sahabat Nabi, tetapi solat entah ke mana dan pakaian mengalahkan artis Barat..sedih rasanya...
Saya pernah terbaca mengenai kisah ulama Ahmad Deedat yang sangat terkenal di kalangan paderi-paderi besar negara Barat. Ahmad Deedat merupakan seorang hafiz al-quran yang turut hafal kesemua 8 versi Bible....Allahuakbar!!!Beliau berdebat dengan paderi-paderi Kristian dan beliau berjaya mengislamkan orang Kristian setelah membongkarkan pemesongan Kitab Bible. Penerangan beliau yanag begitu jelas telah membuatkan ramai penganut Kristian beralih arah pada agama Allah. Perdebatan antara Ahmad Deedat dan paderi Kristian sangat hangat sehinggakan paderi Kristian itu sendiri tidak mampu lagi berdebat dengannya disebabkan hujah dan bukti-bukti yang begitu jelas menunjukkan bahawa Bible yang wujud sekarang bukanlah Bible yang sebenarnya...Apa yang lebih parah adalah bible sendiri wujud dalam pelbagai versi di mana terlalu banyak pindaan yang dilakukan.
Saya pasti ada antara sahabat-sahabat yang pernah mendapat mesej mengenai kewujudan gereja di UPM. Menurut mesej tersebut di hadapan pintu masuk UPM tersergam sebuah gereja..Saya tidak berani untuk bercakap panjang lebar kerana saya sendiri tidak pernah menjejakkan kaki ke UPM. Benar atau tidak cerita tersebut sama-sama kita jadikan iktibar, pertingkatkan lagi ilmu di dada.
Di akhir zaman ini, orang Islam sendiri melarang ibadat orang islam yang lain. Seperti islam itu sesuatu yang asing. Benarlah kata Nabi, di akhir zaman ini memegang islam ibarat menggenggam bara api...digenggam kita sakit,dilepaskan habislah ia...islam itu sendiri datang dalam keadaan dagang dan kembali dalam keadaan dagang, beruntunglah orang-orang yang dagang...Wallahualam..
Ingatlah bahawa usaha kafir laknatullah takkan berhenti selagi mereka tidak melaksanakan janji-janji mereka untuk menghapuskan Islam di muka Bumi ini. Tetapi janji Allah bahawa cahaya islam akan kembali bersinar di Bumi ini pasti akan tiba..Bilakah hari tersebut ye?Nasihat saya untuk sahabat-sahabat dan diri saya sendiri, kita hanya menunggu masa. Dunia semakin tua dan hanya menunggu masa. Bahagialah mereka yang beriman. Penuhilah ilmu agama di dada, jagalah hubungan sesama manusia dan yang utama hubungan dengan Sang Khaliq...
Wallahualam...

No comments: