Wednesday, April 2, 2008

Aduhai Sufiah Yusof

Belum lagi reda bahang politik negara, datang lagi satu bahang dari negara luar yang saya kira memalukan orang Islam sendiri. Inilah dia kisah Sufiah Yusof, yang dahulunya seorang budak berumur 13 tahun yang genius Matematik. Kalaulah saya genius Matematik..huhu...saya pun genius juga tapi tidaklah segenius dia...hehe..(gurau je). Saya pasti kita sudah sedia maklum dengan cerita Sufiah Yusof yang agak panas. Dia yang kini sudah berusia 24 tahun menjual badan semata-mata ingin menyara hidup. Sedih juga melihat keadaan Sufiah. Entah di mana silapnya. Adakah keluarganya yang harus dipersalahkan??atau adakah dirinya sendiri yang patut dipersalahkan??Sufiah yang sanggup menjual badannya dan mengabaikan saat-saat akhir pengajiannya di Universiti Oxford..ermmm...sayang seribu kali sayang, sudah di tahun akhir pengajian tetapi terjadi perkara yang kurang elok. Adakah kita sanggup mengabaikan pengajian kita di tahun akhir?Kalaulah saya, tidak sanggup rasanya. Mungkin family pressure yang mendorong dia bertindak sedemikian. Tidak salah jika saya katakan tindakan Sufiah itu suatu tindakan melulu dan tidak kurang juga tindakan bodoh!Apapun yang terjadi, kita perlulah back to basic. Kita ada Allah untuk mengadu, kita ada doa sebagai kekuatan dan kita ada agama yang mengajar kita untuk membezakan baik dan buruknya sesuatu perkara itu.Di manakah letaknya harga diri seorang wanita itu sekiranya dengan senang menjaja badan dengan harga 130 pound untuk setengah jam???Malu dan sedih tatkala membaca berita mengenai Sufiah. Alangkah baiknya jika Sufiah menggunakan kebijaksanaannya yang dikurnia Ilahi ke arah yang diredhai. Moralnya di sini, fikirlah masak-masak sebelum membuat sesuatu keputusan kerana keputusan yang kita buat itulah yang bakal merubah hidup kita.Peranan keluarga sangat penting dalam situasi ini. Kalaulah saya yang menjadi ibu kepada Sufiah, pasti saya tidak akan menghantar dia ke luar negara pada umur 13 tahun. Masakan tidak, dengan ilmu agama yang masih lagi cetek, pasti saya akan bimbang mengenai keadaan anak saya di situ. Wallahualam..Pendek kata, ibu bapa sendiri perlu menitikberatkan didikan agama dalam diri anak-anak dan yang paling penting solat!Sama-samalah kit apanjatkan doa padaNya, moga-moga Sufiah kembali ke pangkal jalan dan kembali ke pangkuan keluarganya. Apa erti hidup jika agama diabaikan dan keluarga tidak diendahkan??? Saya pasti masih ada lagi iman yang membaluti diri saudara kita itu, moga Allah kurniakannya hidayah.Di akhir zaman ini menuntut kita untuk sentiasa kuat dan tabah dalam menempuh cabaran dan dugaan yang mendatang. Hanya hambanya yang beriman yang berjaya mengharunginya. Dunia semakin tua, jadi pertingkatkan amalan dan jagalah ibadah kita. Dan yang paling penting jaga solat kerana yang membezakan kita dengan orang kafir adalah solat dan solat adalah seafdhal-afdhal amalan. Wallahualam...

No comments: