Friday, December 19, 2008

Ukhwah islamiyyah dalam perjuangan

Salam alaik...


Suka untuk saya kongsikan dengan sahabat2 semua berkisar pengisian yang adik saya dapat semasa menyertai tamrin di Johor yang dikendalikan oleh beberapa mahasiswa Persatuan Mahasiswa Islam UTM, Skudai, Johor. Agak seronok mendengar cerita adik mengenai pengisian dan flow program tersebut. Program tersebut diadakan di sebuah madrasah yang agak usang di Simpang Renggam, Johor pada 12,13 dan 14 Disember 2008 yang lepas. Adik saya baru sahaja tamat peperiksaan SPM dan kebetulan dia merupakan salah seorang pimpinan Persatuan Amal Islami di maktab. Kerap juga dia bercerita mengenai ustaz yang menjadi penasihat kepada persatuan tersebut. Tambahan pula, ustaz tersebut juga merupakan orang jemaah dan kerap menasihati adik saya dan sahabat2nya.
Tiada lain yang saya rasa melainkan syukur kepadaNya kerana sudah berjinak2 dengan jemaah dan mengenal erti perjuangan dan setiap apa yang dilakukan pergantungan hanyalah pada Yang Esa.Alhamdulillah..Dik...akak syukur sangat.Moga terus berada dalam jemaah dan tidak kisahlah jemaah apa sekalipun yang bakal adik sertai kerana kita adalah penyambung kepada perjuangan mulia Baginda Rasulullah s.a.w. Seperti biasa adikku ada menceritakan meeting hingga lewat malam dan kadang2 ada abang2 dan kakak2 yang turun memberikan mereka semangat.Alhamdulillah....Saya juga tidak ketinggalan untuk menceritakan padanya serba sedikit tentang jemaah. Dia menunjukkan minat yang mendalam.




Berbalik pada kuliah dasar yang ingin saya kongsikan ini, ia disampaikan oleh Timbalan Amir PMI UTM, Skudai, Johor.Kuliah ini mengenai Ukhwah Islamiyyah dalam perjuangan..Namanya dia lupa pula.hee..
Berikut merupakan apa yang ingin saya kongsikan bersama, semoga kita semua mendapat manfaat daripadanya.InsyaAllah...
-ukhwah = persaudaraan. Silaturrahim
-Surah AlHujrat ada menerangkan tntg adab2 dgn pemimpin Islam, adab2 dlm jemaah.
Ade guideline nk bntk ukhwah.
- Kalau nk ukhwah kena bedamai dgn org sekeliling
- Dlm konteks jemaah, ukhwah penting à bukan semata2 utk gerak kerja Islam mengingati shbt2 dlm doa
-Beri kekuatan kpd para dai’e utk membuat gerak kerja Islam

Martabat ukhwah paling rendah=berlapang dada
Martabat ukhwah paling tinggi= melebih2kan sahabat


Syarat2 ukhwah
-mestilah berdasarkan keikhlasan kpd Allah swt
-disertai dgn keimanan & ketaqwaan kpd Allah swt
-mestilah melazimi manhaj Islam itu sendiri ( AlQuran & asSunnah)
-mempraktikkan nasihat – menasihati
-laksanakan konsep tolong-menolong dlm susah/senang

Pembahagian Ukhwah dlm berjemaah

- ukhwah di klgn ahli2 qiadah ( org2 yg terkedepan m’amalkan ukhwah)
-ahli2 qiadah yg sama2 memikul t/jwb pimpin jemaah perlu hubungan yg erat antara mereka, bukan sekadar atas gerak kerja tapi mestilah diasaskan kpd ikatan hati & ahabbah yg kuat antara ahli2 qiadah.
-Sbb, ahli2 tersebut akn m’hadapi masalh2 yg lebih bsr yg memerlukan kekuatan akal dan pemikiran juga berkaitan kekuatan rohani.
- Ahli2 qiadah perlu baikihubungan antara sendiri melalui ziarah dan taaruf yg lbh dlm hingga dpt melaksanakan 5 perkara yg diutarakan oleh ulama’ dlm rapatkan ukhwah à biasa mkn bersama di rumah saudaranya
-biasa buang air kecil/air besar di rumah saudaranya
- biasa solat di rumah saudaranya
- biasa tidur di rumah saudaranya
- dtg bawa isteri ke rumah saudaranya
Ukhwah di klgn ahli2 secara keseluruhannya
- menurut ayat 10 Surah AlHujrat maksudnya: bhw sesungguhnya org2 mukmin itu bersaudara.

-“tidak seorangpun boleh jdi mukmin yg sejati sehingga ia mencintai utk saudaranya apa yg dicintainya utk diri nya sendiri” (Bukhari, Muslim)
-Ahli2 jamaah perlu capai martabat ukhwah yg paling tinggi tadi tu..
-Perlunya tlg-menolong dlm melaksanakan tugas2/gerak kerja dlm tanzim (organisasi dlm jemaah)
-Dr sudut sokongan jiwa, ahli2 hendaklah seniasa beri semgt utk ikhwah lain agr b’sungguh2 dlm perjuangan. Dorongan & tunjuk ajar yg baik perlulah diberikan dlm amalan berukhwah ini, sesuai dgn hadith RAsulullah saw yg bermaksud
-“ seseorang muslim adlh sbg cemin terhdp muslim yg lain, serta saudaranya krn ia menyelamatkannya drpd kebinasaan serta mendorongnya dan belakang” (Abu Daud)
-Ukhwah antara qiadah dgn ahli2 jemaah
-Rasulullah saw slalu bergaul dgn shbt2nya dim n dr situ byk perkara yg dipeljari drpd pr shbt.
Sekian buat masa ini. InsyaAllah, lain kali akan saya kongsikan pula isi2 kuliah dasar yang bertajuk Aqidah Fikrah Perjuangan..Wait for it ya!
Moga apa yang ingin disampaikan dapat menambahkan ilmu dan mohon disebar2kan demi kebaikan bersama. Syukran.





































No comments: