Monday, November 24, 2008

Parlimen oh parlimen

Saya tersenyum sendirian melihat gelagat para pemimpin kita semasa melontarkan "bara" sewaktu bersidang di parlimen.Bukan saya sahaja yang geli hati menyaksikan lagak dan gaya mereka di televisyen malah adik2 saya yang kecil juga turut sama berasa sedemikian.Tanpa segan silu pemimpin A meninggikan suara pada pemimpin B sambil membuat gesture yang tidak sepatutnya dizahirkan oleh seorang pemimpin negara. Pada masa yang sama ada pula yang saling menyalahkan antara satu sama lain.Apa yang paling kasihan,Speaker Dewan Rakyat pun disalahkannya.Di manakah perginya Qudwah Hasanah yang wajar ditonjolkan oleh setiap pemimpin islam?
Pelik bin ajaib apabila pemimpin menzahirkan sikap2 sedemikian.Aksi, gaya dan percakapan mereka sedang diperhatikan oleh berjuta2 rakyat namun mengapa sikap sebegini masih ditonjolkan.Saya bukanlah ingin menuding jari pada mana2 pihak jauh sekali menuduh, tetapi sedikit kecewa(banyak sebenarnya) dengan kerenah mereka.Nilai2 kepimpinan islam tidak lagi dijadikan teras utama malah aplikasinya agak kurang.
Sabda Nabi s.a.w. maksudnya:"Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ianya pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya."
Setiap pemimpin pasti akan dipersoalkan dengan apa yang dipimpinkannya.Mengapa masih mahu menjawat jawatan yang tinggi2 jika diri tidak mampu membawanya dengan baik malah kebajikan rakyat juga tidak langsung diambil kira.Mengapa dan mengapa????Inilah soalan yang saya suka untuk bertanya pada pemimpin kita.(tapi tak tanya pun..huhu).Barangkali harta,pangkat dan populariti yang dikejari.Namun perlu diingat bahawa semua ini hanyalah bersifat temporary.
Jika dilihatkan era khulafa, pemimpin2 islam pada masa itu sangat disanjungi malah kebajikan rakyat sentiasa dipandang berat oleh pemimpin.Inilah zaman cemerlang pimpinan khulafa ar-rasyidin.Pasti aman dan damai negara sekiranya ciri2 kepimpinan pada zaman kegemilangan tersebut dihadam,diaplikasi dan diterjemahkan pada diri setiap pemimpin negara.Keunggulan ummah itu sendiri datangnya dari pemimpin yang mengikut acuan islam.
Pemimpin sibuk bersidang pang pung pang namun rakyat masih lagi seperti dulu.Dengan gejala sosial yang kian meningkat dari hari ke hari.Tambah lagi dengan kes murtad, zina dan sebagainya yang telah menjadi satu wabak atau virus yang sukar dibendung.Jika peranan ulamak dan orang2 yang lebih berilmu dipandang remeh bagaimana negara kita yang kononnya negara islam mahu berkembang?Jika sikap pihak atasan sudah jadi seperti ini, apatah lagi yang dipimpinnya...mungkin tidak semua yang bersikap sedemikian namun jika baik pemimpin itu sudah tentu dia akan cuba sedaya upaya untuk memimpin orang bawahannya ke arah yang lebih baik bukan?
Erm,sekadar luahan rasa.Mudah2han tampuk pimpinan negara selepas ini akan dipegang oleh insan yang mengambil berat akan nilai2 kepimpinan islam.Sama2 doakan.Gerun rasanya memikirkan negara kita ini jika diperintah oleh orang yang tidak tahu bagaimana cara memerintah dengan baik lantas menjadi negara yang kucar kacir...Wallahualam..ingatlah negara kita bukan besar mana, sangat kecil!!!
Banyakkan berdoa.Indahnya jika negara kita dipimpin oleh ulamak.(adakah ini sekadar angan2?).Negara terpimpin, ummat gemilang..hu3.moto sendiri.
Wallahualam

No comments: