Monday, November 3, 2008

Celoteh

Assalamualaikum..

Alhamdulillah lega rasanya berada di rumah, setelah penat memerah otak beberapa minggu ni..Abang yang menjemput dengan membuka bermacam2 cerita, membuatkan saya sedikit gembira.Maklumlah lama tidak sembang2 begini.7hb ini insyaAllah abang saya yang sulung bakal pulang kembali ke Mesir untuk meneruskan perjuangannya..Wahhh, bilalah mau kembali..katanya 2 tahun tidak akan pulang..Mak juga mahu abang fokus pada pelajarannya.Tak pelah, pejam celik pejam celik sudah pun dua tahun di mana kita sendiri sudah tua dan kematian menghampiri kita yang terkadang leka dan lalai..Astargfirullahalazim....Erm.. it's a norm as a student kalau sudah namanya exam week mesti ada yang bersengka mata tidak tidur malam..hehe.tak begitu?masih ada lagi satu paper yang harus ditempuh, paper Management, agak lega sebaik sahaja keluar dari exam hall setelah bertungkus lumus untuk paper Biochemistry.Alhamdulillah...gap hampir 2 minggu untuk paper yang terakhir, membuatkan saya terfikir untuk balik ke rumah...

Kawan2 ada sahaja yang balik tetapi majoriti hanya stay di kampus. Ada yang bosan sehinggakan tidak tahu apa yang harus dilakukan. Jika dilihatkan, banyak sahaja aktiviti bermanfaat yang dapat dilakukan cuma semuanya terpulang pada diri masing2. Revision period memang student mengadap buku siang malam. Sehinggakan ada yang sanggup untuk tidak tidur semata2 untuk menghadapi exam..

Pada saya rutin seorang pelajar yang berjaga sepanjang malam adalah kurang baik. Saya lebih suka untuk tidur pada pukul 10 malam kemudian bangun seawal 3 pagi untuk study. Ada juga yang tidur usai sahaja solat isyak kemudian bangun pada pukul 12 tgh malam...Udara di waktu pagi lebih nyaman dan lebih banyak oksigen yang terhasil pada waktu sebegini...Telah terbukti bangun seawal pagi memberi banyak kelebihan pada tuan empunya badan jika kerap diamalkan...Selain dapat menghirup udara nyaman kita juga dapat tahajud sekali..indah bukan???


Apa pun, masing2 punya cara yang tersendiri. Sejujurnya saya bukanlah kerap mengamalkannya, cuma kalau dah nak exam atau pun sebab ada kuiz atau kerja2 penting yang harus disiapkan dan juga ats sbb2 lain..istiqamah adalah benda yang susah kita nak buat bukan?insyaAllah kalau sekecil2 perkara kita titikberatkan pasti tiada masalah untuk perkara2 yang lebih besar dari itu..insyaAllah.

Mak, abah dan adik2 yang kecil semua tiada di rumah, yang ada hanyalah abang dan adik2 lain. Hai, rindu betul saya pada adik yang bongsu. Hanya mendengar cerita si kecil melalui adik dan mak..huhu..rindunyaaa..cepat la balik!Erm, yang pasti tidak akan saya sia2 kan masa yang ada sementara menunggu untuk pulang ke kuantan 7hb ini.insyaAllah....Maklumlah dah duduk di rumah asyik nak berkongsi cerita dengan family.huhu...Buat sahabat2 yang sedang dan bakal menhadapi paper2 selamat berjaya!Kalian sentiasa dalam doa.



3 November 08
10.27 pm
Seremban 2

No comments: