Tuesday, November 25, 2008

Al-kisah asma

"Ct anak ke berapa?"...tanya doktor pada saya.
"Anak ke-3 dari 11"...jawab saya dengan muka yang masam(icon gelak2).
"Dalam family siapa lagi yang kena lelah?"...doktor bertanya lagi.
"Saya sorang je..mewarisi penyakit atuk"(gelak dalam hati)....jawab saya lagi sambil dalam hati berkata banyak tanya pula doktor nie..hehe..doktor hanya menggeleng-gelengkan kepalanya.
Dialog di atas merupakan perbualan antara saya dan doktor semasa abah menghantar ke klinik disebabkan lelah yang dtg secara tiba2...ini terjadi 2 hari sebelum raya.
Terdetik ingin bercerita tentang diri yang asthmatic but not that chronic sebab dah seminggu lebih (rasanya) asyik sesak nafas dan sakit2 dada.Agak merimaskan sebab segala kerja tidak mendapat penghayatan..hehe.Entah kenapa sejak balik, lelah nie asyik suka kat diri nie..Syukurlah dia datang waktu cuti kalau waktu kuliah tak tau den nak kato apo..
Erm, kisahnya bermula sewaktu saya berada di Tingkatan 1.Segalanya bermula di sini..Che wahh..Pernah sekali semasa berada di peringkat matrikulasi,kebetulan waktu cuti, saya diserang lelah agak teruk,waktu itu saluran pernafasan dirasakan sangat sempit dan tercungap2 dek kerana nakkan oksigen....hanya Allah yang tahu perasaan masa tue..Masa tue semua klinik tutup,dah lupa sebab apa...Akhirnya berkejar ke KPJ...Tengah dok tercungap2 sempat lagi nurse bertanya itu ini....tunggu doktor pun adalah 5 minit(terasa lama..)...
Kalau tanya orang yang asthmatic dah tentu mereka benci pada asma!Siapa yang suka kalau sakit bukan, namun ini semua adalah ujian buat hambaNya.Zaman Rasulullah lagi teruk dari semua ini.
Arwah atuk ambil berbotol2 gamat healin yang mak belikan, alhamdulillah sihat...Di rumah nie rajin juga ambil segala macam benda yang baik untuk orang yang asma.Di UIA, tidak kurang juga..aiskrim,air sejuk habis saya bantai...apa nak jadi.Jannah, sahabat yang setia menasihati saya..hu3..terima kasih jannah...
Nak dijadikan cerita roommate pun sama kes macam saya.Apa2 hal minta ubat dia saja..he3..terima kasih ye aliah.Perlu diingatkan ubat kapsul tidak baik untuk diambil secara kerap kerana ubat itu sendiri adalah steroid...
Untuk yang asthmatic, rajin2 lah bersenam(macam saya..he3),banyakkan minum air panas lebih2 lagi sewaktu diserang asma supaya lendir2 mencair.Kurangkan makanan berminyak, coklat(isk3),makanan bergoreng(nak makan apa ye..yang distim??), jika tidak lelah akan berpanjangan.Sebab saluran pernafasan orang asma membengkak lalu membuatkan pengaliran udara terbatas.Sebab itulah, anda ada asma, kesukaran untuk bernafas.
Harapnya saya akan terus berpantang supaya lelah ini tidak akan berlarutan.InsyaAllah...
Sekian dulu al-kisah asma..
Thanks for reading patiently=)

1 comment:

halim qittun said...

ble cte pasal asma ni tringat plak mse kne serang time dok asrama darjah 6 dlu..xpernah tau ade asma..
waktu 2 agak tkejut gak ble kakak ksyagn mninggal, then leps dr tu kne serang asma smpai ust tpaksa dukung..dlm keadaan pitam wk2 tu..2 kali gak le kne serang..pgetua plak rsau smpai amek jd ank angkat, tpksa tggal umah pgetua smntara tgg preparation upsr..ble tnye family bru tau mak pernh kne asma..skang ni da ok, cume akan kne srg ble tlalu sjuk..n mnagis tresak2..(time abah besar mninggal) wak2 1st paper core cos..Tuhan je tau camne rsenye..nseb bek leh kawal time tu..
papepun, kne byk minum air suam..stuju sgt..hehehe