Thursday, May 21, 2009

Menarik dan Tertarik

Cantik, menarik, tertarik, kau memang Da Bomb, huhu, ditujukan khas buat buku Dr.Danial, kulitnya sememangnya menarik perhatian si pembeli, isi-isi yang disajikan sangat menarik dan dan membuatkan saya begitu excited untuk menghabiskannya.Saya yang sememangnya minat buku-buku sebegini selain daripada buku-buku keagamaan, berasa teruja apabila dapat mengaitkan isi kandungan buku ini dengan apa yang telah dipelajari sepanjang bergelar pelajar tahun pertama Sains Bioperubatan.Seakan tidak percaya bahawa saya bakal melangkah ke semester pertama, tahun kedua pada 14 Julai 2009 ini.InsyaAllah.

Lebih gembira apabila masih mengingati proses-proses fisiologi di dalam badan dan istilah-istilah penting.Adik-adik juga kelihatan sangat fokus saat saya menerangkannya.Alhamdulillah 'ala kulli hal.Benar sahabat, tatkala kita memulakan proses pembelajaran dengan niat keranaNya dan niat untuk membantu sahabat-sahabat, insyaAllah ilmu itu kekal.Buat sahabat-sahabat, buku ini sangat berguna dan banyak yang sahabat2 dapat ketahui dengan pembacaan buku perubatan islam dan sains moden ini.Beliau yang juga merupakan merupakan aktivis dakwah yang sangat aktif ini merupakan lulusan universiti Timur Tengahyang mengaitkan bukti-bukti saintifik dengan amalan kesihatan Rasulullah s.a.w.Beliau juga mengambil pendapat-pendapat tokoh-tokoh Islam dan Barat dan diselitkan di dalam penulisannya.

Erm, beberapa hari yang lepas ada membaca blog seorang pimpinan Jemaah Kampus yang menasihatkan kita supaya membaca buku-buku yang serius pada waktu cuti ini.Huhu, melihatkan tajuk-tajuk buku di blognya sahaja saya sudah berasa tidak minat kerana buku-bukunya banyak juga yang berkisar tentang falsafah namun sangat berkait dengan Islam itu sendiri.InsyaAllah, selepas ini saya akan cuba membeli buku-buku yang lebih serius untuk dijadikan bahan bacaan dan melatih otak ini untuk berfikir dengan lebih kritis..huhu, harapnya bukan sekadar di mulut ya cik ct.

Teringat pula semasa di kampus, saya membaca buku rujukan anatomy dan phisiology seperti membaca buku cerita.Alhamdulillah, Allah campakkan rasa minat terhadap subjek-subjek yang saya ambil pada semester-semester lepas.Berbicara soal buku ini, masih lagi teringat pada buku "Kebangkitan Generasi Salahuddin dan Kembalinya Al-Quds ke Pangkuan Islam", tetapi pada waktu itu ongkosnya tidak mencukupi...huhu..hanya sempat dibelek-belek sahaja.Sampai masanya akan saya miliki buku tersebut, insyaAllah.

Marilah  sama-sama kita membugar budaya ilmu dan moga ilmu yang kita pelajari akan kekal hingga ke akhirnya..InsyaAllah, yang penting niat=)

No comments: