Monday, September 15, 2008

Ramadhan yang menguji iman!

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).


Marhaban Ya Ramadhan...
Agak lama diri ini tidak menulis..Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan yang sungguh bermakna sekali buat diri ini. pelbagai peristiwa pahit dan manis yang berlaku sejak akhir2 ini...
Bulan ini juga merupakan bulan yang benar2 menguji keimanan dan kesabaran sahabatku, syira...6 Ramadhan yang lalu mamanya telah pergi menghadap Ilahi, Terkejut+sedih+simpati dan bermacam2 lagi perasaan yang bercampur baur tatkala menerima SMS dari seorang shbat menyatakan bahawa mamanya telah meninggal dunia...Moga syira terus tabah dalam menghadapi liku2 hidup yang mendatang, tidak tergambar oleh saya keadaan yang menimpa diri sahabat. Peringatan buat kita yang masih lagi hidup untuk terus menjalankan amanah sebagai khalifahNya di muka Bumi ini. Saat itu akan tiba jua di mana kita pergi menghadap Ilahi...orang mulia akan kembali menghadap penciptaNya di bulan yang mulia..Moga roh mama syira dicucuri rahmat Ilahi dan ditempatkan bersama para solihin..Amiiin Ya Rabbal Alamiin...Erm,teringat lagi cerita seorang kakak senior semasa kami menunaikan solat tarawikh berjemaah mengenai sahabat baiknya yang beru sahaja meninggal dunia. Ceritanya panjang, tapi saya cukup tersentuh dan bergetar juga satu badan mendengar ceritanya. Ada juga saya menerima berita daripada sahabat di gombak mengenai pemergian sahabat saya. Kebetulan arwah merupakan sahabat seusrah semasa first year di matrik uia. Saya sgt2 terkejut menerima berita ini.Sampai di suatu saat, saya terasa seperti Allah ingin memberi "hint" untuk saya terus meningkatkan amal iabadat d samping menjalankan tanggungjawab yang cukup berat sebagai khalifahNya...Allahuakbar!!!!!




Sama2 kita ambil iktibar kerana kematian itu suatu yang pasti. Dan saat di mana malaikat Izrail dtg mengunjungi kita juga tidak kita ketahui.erm....Ramadhan kali ini juga membuatkan saya tidak cukup tidur kerana menyiapkan pelbagai tugasan yang diberi oleh pensyarah...Hari ini agak lega kerana segala hari2 yang tidak ingin saya putar kembali itu telah berlalu...Kadang2 benar2 menguji kesabaran.Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya menyiapkan tugasan yang diberi dalam tempoh waktu yg telah ditetapkan. Apa yang pasti disebabkan tidak dapat tidur amat mudah bagiku melakukan ibadat2 sunat. Semoga amalan ini berterusan sehingga berakhirnya Ramadhan dan hari2 yang seterusnya dalam hidup saya...Bulan ini merupakan bulan yang penuh Barakah. Ibarat pasar dagangan mengumpul segala amalan buat bekalan di sana. Moga ibadat kita diterimanya. Banyakkanlah amalan dan pastikan diiringi dengan niat yang ikhlas keranaNya, jgn sekadar menjadi ramadhan youth yang di mana hanya di bulan ini sahaja kita berlumba2 melakukan amal ibadat tetapi biarlah berterusan hingga ke hujung nyawa. Kita tidak tahu sama ada kita dapat bertemu dengan Ramadhan yang akn dtg....Selamat berpesta ibadah dan moga Ramadhan kali ini memberikan kita satu anjakan paradigma buat diri yang sentiasa menagih cinta dan kasih Ilahi.....



Selamat Beramadhan=)

UIA Kuantan
15 Ramadhan 1429H

No comments: