Wednesday, May 7, 2008

"Penggeledahan" buku

Minggu lepas saya berkesempatan "menggeledah" buku-buku arwah atuk di kampung. Sebelum ini, saya tidak pula rasa ingin menyelongkar...huhu..Sememangnya arwah atuk sangat suka membaca dan arwah banyak buat catatan di mana kebanyakan daripada catatannya ditulis dalam jawi. Agak sukar bagi saya untuk memahami apa yang ditulis kerana tulisan jawinya sangat "advance", maksud saya cara ianya ditulis..huhu
Arwah atuk belah mak merupakan seorang cikgu dan juga pernah menjadi pengetua. Saya masih teringat arwah suka membelikan cucu-cucunya coklat semasa kami belajar di sekolah rendah. Arwah juga merupakan seorang yang pelawak, patutlah mak saya suka membuat lawak sama macam saya..hehe...erm, macam dah jadi cerita mengenai arwah atuk, mari kita berbalik pada cerita buku yang saya geledah....
Erm, saya agak tertarik dengan koleksi-koleksi buku arwah atuk.Buku-buku yang terdapat di rak kebanyakannya buku-buku tentang gerakan dan bahasa melayu...sebab arwah merupakan guru bahasa melayu...setahu saya la..saya tidak menyangka arwah ada membaca buku tentang gerakan..alhamdulillah..
Saya meminta izin dari wan untuk mengambil beberapa buku arwah atuk dan wan tidak kisah jika saya mengambilnya..apalagi peluang keemasan jangan dilepaskan..ada empat buku yang saya ambil dari rak atuk...Pra-syrat kejayaan gerakan islam karangan Sayyid 'Abul A'la Maududiyy (dah khatam..alhamdulillah), Panggilan jihad di Bumi Palestin..sekarang saya sedang membaca buku ini, Benarkah Bible Kalimah ALLAH?..karangan ulamak terkenal, Ahmad Hoosen Deedat, buku ini sudah pun saya baca sedikit dan buku yang terakhir Madah Bestari Cinta Negara...buku ini mengandungi koleksi mutiara kata daripada tokoh-tokoh pelbagai bidang ilmu pengetahuan dari serata dunia. Ingin sahaja saya membawa rak tersebut balik..huhu, tapi saya memujuk hati untuk mengambil sedikit sahaja dahulu buat masa ini..lagipun ada sahaja buku yang saya beli tidak habis dibaca lagi.
InsyaAllah penggeledahan buku buat kali kedua akan dilakukan apabila saya balik ke kampung pada minggu akan datang=)

No comments: