Monday, October 26, 2009

Apabila manusia terlampau “pandai”

Tulisan ini barangkali ditujukan buat golongan yang sememangnya “pandai” dalam mempersoalkan hukuman Allah dan tidak kurang juga berani memperlekeh-lekehkan agama Islam tanpa ada rasa malu pada Sang Pencipta yang merupakan pemilik alam ini, bahkan malunya hanya pada manusia yag berharta dan berkuasa. Inilah yang dikatakan Islam hanya pada nama…Na’uzubillah min zalik.Allah…ampunilah dosa-dosa kami, tunjukilah kami jalan yang lurus yang engkau redhai…kesimpulannya tulisan ini untuk kita semua yang bergelar dai’e ilallah…

Firman Allah, (49:10)

“Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara. Kerana itu, damaikanlah antara kedua-dua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat”

Semalam,25 Oktober 2009 (Ahad), saya dan dua orang lagi sahabat diberi kesempatan oleh Allah s.w.t untuk hadir ke Seminar Pelaksanaan Undang-undang Syariah : Isu & Cabaran. Seminar diadakan di Dewan JAIP, Kuantan bersebelahan dengan masjid.Alhamdulillah, dan satu perkara lagi saya terpaksa ponteng kelas Human Genetic semata-mata mahu ke sini. Kelas ini diadakan pada hari sabtu juga, pagi dan petang dan kemudian prof mahu mengadakan kelas terakhir yakni pada hari ahad, 25 oktober, tarikh yang sama dengan seminar tersebut. Memandangkan kelas tersebut hanya lebih kepada cerita peribadi dan kehidupan prof di samping hanya membaca slide, saya bercadang untuk ke seminar tersebut, dan ada juga seorang sahabat yang tidak hadir ke kelas dek kerana mahu benar ke seminar ini.

Seawal jam 7.30 pagi saya sudah berada di sekitar dewan kerana ditugaskan untuk menguruskan bahagian pendaftaran. Seronok bekerja dengan NGO Islam yang lain di samping dapat berkenal-kenalan dengan mereka. Alhamdulillah, masih ada program yang melibatkan kerjasama daripada pelbagai NGO Islam.Syukur Alhamdulillah.Seminar ini dianjurkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia dengan kerjasama sekretariat Gabungan NGO Islam Negeri Pahang ABIM, NADWAH, JIM, HALUAN, WADAH, PEGUAM SYARIE, PERKIM, MKIMP, ISMA, IKATAN, MACMA, PEKIDA, PKPIM, IIF

Tiga pembentangan kertas kerja dan tiga forum diadakan semalam. Forum mengenai Perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Syariah ; Isu dan Cabaran, pengalaman negeri Pahang dalam melaksanakan undag-undang syariah dan yang terakhir forum mengeni pelaksanaan hukuman sebat dalam jenayah syariah, arak dan zina.

Banyak perkara yang disentuh sepanjang program berlangsung. Seminar ini akan diadakan juga di Sabah dan Sarawak kerana mereka tidak merasai bahang mengenai isu ini di sana, oleh itu ABIM mengambil langkah untuk membawa pendedahan mengenai isu dan cabaran dalam pelaksanaan undang-undang syariah dan kemudian akan berdialog dengan SIS. Sekiranya kumpulan ini tetap dengan pendirian mereka, maka langkah yang sewajarnya sepatutnya diambil. Apakah yang mereka mahukan lagi sekiranya sudah jelas apa yang kabur? Mungkin mereka kurang jelas namun jika masih lagi bersikap sombong untuk tidak mahu merima kenyataan, mereka seharusnya kembali ke sekolah atau kuliah-kuliah ilmu atau juga merujuk para ulama’. Penerangan cara-cara sebatan syariah dan demonstrasi sebatan menunjukkan Islam agama yang sangat indah dan sangat adil kepada penganutnya, dan saya yakin andai hukuman ini dijadikan panduan dalam undang-undang sivil, pasti undang-undang sivil akan segera diubah tanpa mengira undang-undang dari luar mahupun dalam negara. InsyaAllah, terpulang kepada kerajaan yang dikatakan kerajaan ataupun negara Islam ini.Sesiapa yang berhajatkan kertas kerja seminar tersebut boleh menghubungi saya.Eloklah diberikan kepada sahabat-sahabat lain.

Akhir zaman ini membawa Islam agak payah, namun kemenangan Islam itu sudah dijanjikan oleh Allah s.w.t. Namun kita di sini bukan untuk hanya menyaksikan janji itu terlaksana namun kitalah umat akhir zaman yang bergerak dan bekerja bersama-sama demi melihat janji Allah itu menjadi kenyataan.InsyaAllah…

Dalam surah Al-Ankabut ayat 2 sudah jelas untuk mendifinisikan diri kita yang kadang-kadang mengatakan kita ini sudah cukup beriman sedangkan tidak langsung!Diuji sedikit sudah goyah, setiap ujian dan badai yang menimpa harus kita terima dengan tabah dan menganggapnya sebagai tarbiyyah daripada Ilahi. Namun tidak semua daripada kita mampu berbuat sedemikian, ada yang mengambil langkah berhenti sepenuhnya daripada gerak kerja Islam. Allah menyediakan kepada kita semua jalan-jalan kebaikan dan juga jalan-jalan kejahatan. Yang mana satukah pilihan? Sememangnya kita tidak mampu mengubah Sunnatullah, kita tidak mampu membuat sebiji buah epal yang jatuh ke permukaan Bumi untuk kembali berada di tempatnya seperti sebelum itu. Takdir yang bias kita ubah dengan usaha harus kita cuba mengubahnya demi kesejahteraan ummat. Biarlah kita berpeluh-peluh di dunia agar nanti di akhirat kita bersenang-senang dengan nikmat di syurga.InsyaAllah. Allah jualah yang selayaknya kita abdikan diri.

“Macamlah hebat sangat dia berdakwah”…

“Tak payah susah2 tegur orang diri sendiri pun tak betul”

“Kita tak layaklah nak bagi tazkirah”

Ungkapan-ungkapan di atas sudah selalu benar diri ini dengar. Jemu kian menerjah.

Dengan menjadikan sabdaan Rasulullah s.a.w sebagai panduan, kita seharusnya matang sebelum membuat keputusan atau berkata sedemikian. “Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat”…Sememangnya kita bukan maksum, maklumlah ada sahaja dosa-dosa yang dilakukan setiap hari, namun harus kita sedar bahawa tanggungjawab kita sesama muslim adalah berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran, pada masa yang sama cuba memperbaiki diri dan cuba melaksanakan apa yang dikatakan agar ianya bukan sekadar kata-kata retorik.

Jika anda seorang yang pemalas dan suka menghabiskan masa dengan tidur dan bermain game,cuba ubah tabiat buruk ini jika anda berazam mahu memberi peringatan kepada sahabat-sahabat yang lain. Sekiranya anda sibuk mengatakan anda mewakafkan diri di jalan Allah, buktikan…Sekiranya anda seorang naqibah, ubahlah sikap supaya menjadi naqibah yang baik kepada adik-adik dan mad’u dan jauhkan daripada sikap bersangka buruk dengan orang lain. Setiap daripada kita punya kekurangan dan Allah tidak memandang para rupa paras kita tetapi dia memandang pada hati kita.

Indah hidup ini jika kita meyakini Allah sentiasa bersama kita dalam keadaan susah dan senang dan apabila kita sentiasa memikirkan mati dan membuat persiapan ke arah itu. Sahabat-sahabat, kehidupan di akhirat itu menjadi dambaan kita semua, berdoalah agar kita kuat di jalan yang penuh liku ini. Semuanya kerana Allah, infakkan harta dan masamu untuk Islam, walau jumlahnya sedikit namun pasti ada nilai di sisi Ilahi Rabbi!



No comments: