Monday, August 10, 2009

Bicara seorang hamba

Bismillahirrahmanirrahim...

Semoga pengunjung blog ini dan sahabat-sahabat berada dalam keadaan yang sihat sejahtera, doa saya agar kalian tabah menghadapi sebarang ujian yang hadir dalam setiap genap ruang kehidupan.Benar, ujian itu datang dalam pelbagai bentuk dan cara.Hadapilah dengan penuh hikmah dan sabar. Sebenarnya, banyak perkara yang ingin dikongsikan bersama.Alhamdulillah, banyak input yang saya peroleh dan ingin sekali dikongsikan di ruangan ini, namun baru kini punya masa berkualiti untuk berkongsi.

Dengan izinNya saya berpeluang menyertai muktamar ABIM pada 1 Ogos 2009 yang lalu, dan bersempena dengan muktamar tersebut diadakan Seminar Tajdid Generasi & Gerakan Dakwah:Menangani Kemelut Sosio-Politik Ummah menerusi Manhaj Ilmiyyah Ruhaniyyah di samping Debat Perdana oleh Syeikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki(orang negori tau..huhu). Untuk seminar tersebut saya hanya berpeluang menyertainya selepas waktu Zuhur memandangkan pada paginya membantu sahabat menjadi fasilitator untuk program Rehlah IKRAK. Ada hikmahnya mengapa Allah meletakkan saya di sana pada sebelah paginya..huhu.

Selesai sahaja rehlah bersama mereka di Bukit Cerakah, saya ke UNISEL untuk mengikuti seminar tetapi sewaktu itu sudah pun habis sesi pertama.Melihatkan pada tajuk seminar barangkali ada yang menganggapnya hanya mengenai politik bukan???Sememangnya saya tidak minat politik tetapi perlu juga untuk mengambil tahu keadaan politik semasa.Slot kedua selepas Zuhur ini menyaksikan barisan panel yang sangat saya kagumi, Al-Fadhil Ustaz Uthman El-Muhammady dan Ustaz Fahmi Zam Zam. Rasa gembira dapat bertemu secara face-to-face dengan mereka. Orang-orang yang berilmu dan mempunyai pengaruh yang cukup besar dalam bidang dakwah.Lalu di tepi mereka sahaja sudah terasa lain.Gaya mereka yang sememangnya gaya seorang ulama, cukup tawadhuk dalam setiap tindak tanduk dan tutur kata.

Ustaz Uthman, menekankan mengenai kehidupan kerohanian yang merupakan paksi dalam hidup kita dan beliau mengingatkan kita supaya mengingati Pencipta kita sekurang-kurangnya 10 kali sehari.Kehidupan rohaniah wajib hadir dalam hidup seseorang yang bergelar Muslim dan pengharapan dan rasa malu itu perlu sentiasa ada terhadap Allah s.w.t.Kertas kerjanya ada diberi semasa seminar, sahabat-sahabat yang menginginkannya boleh terus berhubung dengan saya.Kalian boleh membacanya nanti.

Ustaz Fahmi Zam Zam pula menyentuh soal pembinaan asas kerohanian ummat dengan menegaskan bahawa keselamatan umat bergantung pada kekuatan rohaniah ummat itu sendiri. Benar, andai hidup ini kosong daripada amalan-amalan kerohanian, jiwa akan mati dan kekuatan untuk menghadapi hidup akan pudar dan seterusnya hilang, lantas membawa kepada perbuatan yang bertentangan dengan syarak. Beliau ada menyatakan bahawa pekerjaan anbia dan mursalin yang perlu dilaksanakan ada empat aiatu:

1)ta'alim
2)tazkiyah (sempurnakan keseluruhannya dan juga sebagai pembentukan peribadi)
3)tilawah
4)ta'alim wal hikmah

Menurutnya, manusia apabila dibiarkan akan bergelumang dengan nafsu dan manusia itu sendiri boleh diproses menjadi 'adilan 'alima. Manusia terdiri daripada 2 unsur ya'ni unsur rohani dan jasmani. Kesihatan jasmaniah adalah penting namun apa yang paling penting adalah kesihatan rohaniah. Setiap kali matahari terbit, setiap kali itu kita bangun tetapi belum tentu insaniah kita terjaga.Di sini kekuatan rohaniah memainkan peranan yang sangat besar dalam kehidupan kita sebagai dai'e.

Menurutnya lagi iman bisa mencapai tahap yakin iaitu merupakan martabat tinggi.Sebagai contoh seseorang yang nampak bayangan syurga dan neraka, lantas senantiasa mengawal tindak tanduk agar nafsu dan emosi tidak mendominsasi dan ini dikatakan imannya mencapai tahap yakin.Begitu juga bagi insan yang beribadat di Masjid Nabawi dan membayangkan syurga di sebaliknya.

Beliau juga ada menekankan mengenai kepentingan zikrullah dan betapa zikrullah memberi penangan yang hebat terhadap kehidupan insan. Dengan sikrullah kita bisa menjadi insan yang cemerlang!

"Golongan lelaki dan wanita yang banyak berzikir kepada Allah, Allah janjikan bagi mereka keampunan serta ganjaran yang besar"

(Al-Ahzab:35)

Pada malam harinya, selesai sahaja membantu anak-anak ABIM untuk tasmi' bacaannya saya ke masjid Negeri Shah Alam untuk mengikuti Pidato Perdana Syeikh Fuad mengenai Aspirasi Kebangkitan Generasi Salahuddin Al-Ayubi.Agak terlambat ke sana kerana leka sebentar dengan adik-adik ini..huhu.Alhamdulillah, semasa sampai Qasidah didendangkan menandakan belum bermula lagi pengisian oleh Syeikh Fuad.Seperti kenal dengan bait-bait Qasidah yang didendangkan dan teringat pula Maahad Sofa..huhu.

Syeikh Fuad menyatakan bahawa Salahuddin Al-Ayubi merupakan seorang kaki botol, dan akhirnya menjadi seorang yang begitu hebat dalam sejarah Islam. Pokok pangkalnya jangan lupa untuk mndapatkan dan membaca buku Generasi Salahuddin Al-Ayubbi.Rasanya tidak perlu saya ulang kisah Salahuddin Al-Ayubi cukup sekadar mengajak sahabat-sahabat untuk mencontohi beliau, dalam proses membina generasi Salahuddin Al-Ayubi, mahu tidak mahu kita perlu membaiki diri sendiri dahulu sebelum membentuk generasi Salahuddin Al-Ayubbi.Sedih melihat anak-anak muda yang kian rosak akhlaknya, marilah sahabat-sahabat kita dekati mereka, mereka perlukan kita semua!

Ingat lagi kata -kata Ustaz Fahmi bahawa tidak pernah pun seorang pemimpin yang pernah berkata bahawa dia ingin memberishkan akidah rakyat kepada aqidah yang sahih.Salahuddin Al-Ayubi seorang yang berjiwa rakyat dan sentiasa mengajak kepada Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Pemimpin sekarang lebih kepada keadaan senang lenang daripada merasai kesusahan rakyat, yang sebalinya alhamdulillah. Seorang pemimpin tidak sepatutnya lebih berasa senang daripada rakyat. Sesungguhnya besar sekali tanggungjawab mereka.Rasulullah s.a.w sanggup berlapar demi ummat, sanggup hidup susah demi ummat kerana baginda Rasulullah tahu nikmat yang tidak terkira itu ada di syurga. Tidak pernah sekali Rasulullah ingin menjamah makanan yang sedap-sedap.Astargfirullah hal azim.Banyak sungguh dosa ummatmu ini Ya Rasulullah!

Dan keesokan harinya, muktamar berlangsung.Sungguh, ini merupakan kehadiran saya yang pertama ke Muktamar ABIM.Banyak input yang saya peroleh dan tidak lupa juga punya kesempatan berjumpa dengan senior-senior ABIM dan PKPIM.Tidak sekali merasa sesal mengorbankan hujung minggu yang sepatutnya pada perancangan awal ingin menghabiskan ulangkaji, dan saya pulang dengan ilmu di dada.Alhamdulillah.Moga perjalanan saya ke sana pada hari tersebut diredhai Allah s.w.t.Terima kasih pada Abg Mahadi dan Kak Noni yang sudi menumpangkan saya dan sahabat-sahabat ke Shah Alam dan tidak lupa juga untuk anak-anak mereka yang sungguh comel dan menceriakan keadaan.Seronok melihat gelagat anak-anak mereka dan juga sepasang suami isteri yang masih berada dalam arus perjuangan Islam.Moga kalian berdua terus istiqamah!!!Biar sedikit tetapi kita terus istiqamah.Itulah sebaik-baik amalan.


Allahu'alam.



No comments: